Studenți cu dizabilități

Studenți cu dizabilități

Persoanele cu dizabilități (alături de cele provenite din sistemul de protecţie socială, respectiv din rândul minorităţilor naţionale, pentru programele de studii care nu există în învăţământul superior de stat în limba minorităţii respective) beneficiază anual în fiecare universitate de stat de cel puţin 25 de locuri finanţate de la bugetul de stat atât la programele de studii universitare de licenţă, cât şi la programele de studii universitare de master, în cadrul cifrei de şcolarizare aprobate.

Studenții cu dizabilități beneficiază de condiţii adecvate pentru desfăşurarea activităţilor academice, sociale, culturale şi administrative în cadrul tuturor instituţiilor de învăţământ superior. 

Începând cu anul universitar 2024-2025, universitățile elaborează şi adoptă o strategie proprie privind incluziunea şi accesibilizarea învăţământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale de la nivelul comunităţii academice, astfel că măsurile prezentate în continuare pot fi puse în practică în diverse moduri, în funcție de universitatea la care ne raportăm. Măsurile şi politicile de incluziune a studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale sunt puse la dispoziţia acestora prin intermediul paginii web a fiecărei instituții de învățământ superior.

 

Printre principalele drepturi specifice ale studenților cu dizabilități și/sau nevoi educaționale speciale se numără:

  • servicii de informare şi comunicare adaptate specific nevoilor acestora;
  • acces adaptat în spaţiile instituţiei de învăţământ superior (spaţii de învăţământ, spaţii administrative, spaţii de cazare şi masă, spaţii de lectură, săli pentru activităţile sportive etc.);
  • acces la informaţiile şi resursele educaţionale într-un format adaptat nevoilor acestora;
  • acces gratuit cu autoturismul personal în campusul universitar şi loc de parcare a acestuia;
  • spaţii de cazare şi grupuri sanitare adaptate nevoilor acestora, precum şi prioritate la ocuparea locurilor de cazare în căminele studenţeşti, în special a locurilor de cazare situate la parter, în clădiri adaptate accesului persoanelor cu dizabilităţi;
  • sprijin dedicat, prin Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră;
  • servicii de asistenţă în desfăşurarea activităţilor didactice, adaptate nevoilor individuale;
  • acces gratuit la dispozitivele/echipamentele/software-urile asistive existente în instituţia de învăţământ superior pentru facilitarea desfăşurării procesului de predare-învăţare;
  • gratuitate la cazare în căminele studenţeşti ale instituţiei de învăţământ superior la care sunt înmatriculați;
  • reducerea, la cerere, cu 50% a tarifelor pentru masă la cantinele studenţeşti ale instituţiei de învăţământ superior la care sunt înmatriculați;
  • metode de admitere şi de evaluare adaptate nevoilor individuale;
  • sprijin în desfăşurarea activităţilor din cadrul disciplinei Practică de specialitate;
  • scutirea/motivarea absenţelor de la activităţile prevăzute în planul de învăţământ cu ocazia participării la controale medicale/terapii/tratamente specifice impuse de dizabilitatea proprie, cu opţiunea, în limita posibilităţii, a recuperării în regim gratuit a acestor absenţe;
  • acces la serviciile unui interpret de limbaj mimico-gestual, dacă asistenţa sa este necesară şi solicitată;
  • locuri gratuite în tabere de odihnă, o dată pe an, indiferent de forma de învăţământ, împreună cu asistenţii personali şi asistenţii personali profesionişti, după caz;
  • însoţitor în timpul activităţilor didactice sau în timpul susţinerii examenelor de evaluare a cunoştinţelor, la solicitarea acestora, după caz;
  • metode psihopedagogice consacrate și abordare adecvată, în cazul studenților cu tulburări specifice de învăţare, respectiv dislexie, disgrafie, discalculie.

 

De asemenea, unele instituții de învățământ superior dispun de structuri de sprijin dedicate pentru persoanele cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale. Studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale pot apela la aceste structuri pentru:

  • îndrumare către serviciile de sprijin disponibile în instituţia de învăţământ superior sau în comunitate;
  • elaborarea unui plan de intervenţie specializată, în funcţie de tipul şi gradul dizabilității/cerințelor educaționale speciale şi de programul de studii la care sunt înmatriculați;
  • activităţi specifice şi/sau alte pachete de sprijin dedicate facilitării incluziunii acestora în comunitatea academică;
  • activități nonformale/extracurriculare.

 

Drepturile studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale, precum și măsurile de accesibilizare a învățământului superior pentru persoanele cu dizabilități sunt reglementate prin Ordinul nr. 4481/2024 pentru aprobarea Normelor privind accesibilizarea învăţământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi.

[T: 0.4021, O: 41]